Att göra en kokbok

Tänk att jag redan är inne på min tredje egna kokbok och har varit delaktig i ytterligare fyra stycken, eller är det fler..? Mitt minne är inte det bästa just idag då mitt huvud är mest fyllt utav tankar inför torsdagens kokboksplåtning. Jag älskar verkligen det här - att skriva och styla kokböcker. Det är kreativt på så många olika plan. Allt ifrån att bestämma recepten och texterna till att laga maten, lägga upp maten och välja ut miljöer och rekvisita för varje bild i butiker, på loppisar och hos agenturer. När det kommer till styling måste verkligen allt stämma, tycker jag. Så man kan säga att det är en lång, konstnärlig och kreativ process. 
 
Att göra en kokbok är också en något rörig process. Särskilt upplagningen och fotograferingarna. Det är verkligen svårt att hålla struktur på alla saker om man inte råkar vara 15 personer och ha ett kök i storleken av en idrottshall. Men, det spelar ingen roll, det som är viktigast är resultatet. Att det blir bra och stämmer överens med grundidéen. Hitills tycker jag att vi har lyckats oerhört bra!
 
Dessvärre kan jag inte visa er resultatet ännu då vår bok "Vegofest" inte kommer ut i handeln förrän april 2016. Men, jag kan visa er lite bilder från vår kreativa process, och sneak peaks på ett par rätter. Katarina Di Leva som fotograferar är en riktigt talangfylld kvinna och Stina Patetsos som jag skriver boken tillsammans med likaså. Jag är så lyckligt lottad som har dessa kvinnor vid min sida!
 
Vi är hemma i min lägenhet och plåtar den här veckan, så det mer ut som att jag numer bor i en studio fylld med rekvisita - vilket är härligt! Och ett tips när man ska laga mycket mat själv - se på en mysig film under tiden! Då går klockan mycket fortare och matlagningen blir ännu trevligare!
Idag var himlen såpass grå att vi inte kunde fotografera inomhus utan fick gå ut på min gård och bygga upp en miljö.. Mina grannar börjar bli vana vid det här, haha! Och igår var vi, direkt efter att vi blivit klara med dagens plåtning (och lagom fräscha efter en dag i köket...) hos Micael Bindefeld och lånade rekvisita från märket Staub som gör både kvalitativa och snygga gjutjärnsprodukter. 
 
kokbok - vegetariskt - vego - vegofest