Bonsoir!

Åh, tänk att jag skulle starta en blogg igen. Min förra blogg hade jag tillsammans med min kollega Stina på alltommat.se - men nu kände jag för att börja blogg själv igen, om maten jag älskar att laga och om mina matäventyr som uteätare och som kokboksförfattare och matskribent. Jag är just hemkommen från fyra fantastiska dagar i mitt "andra hemland" - Frankrike. Paris närme bestämt.

Fylld av intryck, nya erfarenheter och upplevelser bestämde jag mig för att det var dags att dela med mig av min gastronomiska värld igen. Och ni kanske minns att min första matblogg Kalasgott - som vid den tiden var en Sveriges största - faktiskt låg under blogg.se? Då var jag 16 år gammal och gick restaurangutbildning. Några år senare var jag med i första säsongen av Sveriges Mästerkock och kom två. Sedan dess har jag hunnit med både krogjobb, frankrikeflytt, gjort praktik på tidningen Allt om mat, gjort matartiklar för alla möjliga magasin och tidningar, designat kökstextilier för Hemtex och skrivit kokböcker. Just nu håller jag på med en vegetarisk kokbok tillsammans med Stina. Hur som helst, nu är jag här igen och redo för att dela med mig av både recept och inspiration! 

Den första maträtten jag vill blogga om är en ljummen sallad med confiterade jordärtskockor, lardons, äpple, pocherat ägg och världens godaste senapsvinegrette som jag lagade ikväll. En fredagskväll hemma i Stockholm nyanländ från Paris och fullkomligt inspirerad av den goda maten och de fantastiska råvarorna landet bjöd på. Salladen smakade ljuvligt, men det är receptet på vinegretten jag vill dela med mig av. Det är nämligen ett recept som alla borde ha. För en bra senapsvinegrette kan rädda vilken rätt som helst och göra den godaste rätten om möjligt ännu godare. Till den behöver man dock gåsfett eller ankfett, och det hittar man i de flesta bättre matbutikerna, saluhallen eller delin. Men som sagt, det är den absolut läckraste vinegretten av dem alla, så den är värd en extra sväng till affären. Det lovar jag.

Bonne soirée ma chérie!  

 
 
 

Den godaste senapsvinegretten

2 tsk dijonsenap

saft från 1/2 citron

1 tsk rödvinsvinäger

1 tsk honung

1/2-3/4 dl varmt gåsfett eller ankfett (fettet får gärna ha varit i ugnen med kött eller grönsaker)

salt och nymald svartpeppar, efter smak


Gör så här:

1. Rör ihop senap, citronsaft, vinäger och honung.

2. Vispa i en tunn stråle ner fettet i senapsblandningen så att den tjocknar något. Smaka av med salt och peppar. 

Servera vinegretten som ett tillbehör till ugnsrostad kyckling, kött eller grönsaker alt blanda ner den i en god sallad. 

 

 

 

 

Blogg.se

Lycka till med din nya blogg!