When in Paris

Förra veckan spenderade jag promenerandes, ätandes och njutandes i en av världens vackraste och mest kulturella städer - Paris. Jag blev kär. I staden, maten, den franska livsstilen. Allt. Jag är rätt så säker på att jag kommer att flytta tillbaka till Frankrike en dag. Tillbaka tänker ni? Ja, jag har tidigare bott i franska Chamonix under ett par månader och det går inte en dag utan att jag saknar Frankrike, mitt andra hemland. 

Jag hann smaka på mycket under min resa. Tre kvällar i rad bokade jag in mig på olika bistros - Chez Georges, Bistrot Paul Bert och Le 6 Paul Bert. De två sistnämnda låg på samma lilla gata i elfte distriktet, men krogarna hade helt olika tolkningar av det franska köket.
 
Bistrot Paul Bert lagade maffig fransk mat med smör, grädde och ost i mängder. Fantastiskt god mat tycker jag, speciellt förrätten som var stekta ägg med krämig gula och massor av hyvlad svart tryffel. Och för att inte tala om ostbrikan i slutet av måltiden som inte var små bitar av ost, utan hela ostar som man fick äta så mycket man orkade och ville från! Men man går inte därifrån med lätta steg om man säger så... 
 
Le 6 Paul Bert serverade fräsch fransk mat med mycket smak och komplexa kombinationer som överraskade i den mest positiva betoning. På menyn syntes inga tunga gräddsåser och krämiga gratänger till, istället satsade kockarna på smakrika skyer och mycket grönt. Det var också perfektion i tillagningsteknik och mycket bra råvaror, minst sagt. Jag har aldrig ätit en mer vällagad duva i hela mitt liv. 
 
Chez George påminde aningen om Bistro Paul Bert men var betyligt mer familjär och undanskymd så att en vanlig turist aldrig skulle hitta dit. Vilket enligt mig är oerhört positivt. Jag kände mig lite som Zelda Fitzgerald under mitten av 1920-talet när jag satt inne på den lilla eleganta krogen med den långa, fina bardisken som sträckte sig längs med halva matsalen, kristallkronor i taket och nästan bara parisbor. Maten var ljuvlig, särskilt sniglarna och desserten som var profit rolls med varm chokladsås. Jag njöt under hela besöket.
Anna

nice pictures

Mohammedi's | Art, model & designer

wow

Svar: :)
Jennie Benjaminsson